Mysig eftermiddag

Idag har vi firat T med en familjemiddag på söder. Det blev så god thaimat! (Alltid en favorit). Efter maten hittade vi otroligt nog ett ledigt bord på en uteservering där vi drack lite öl/vin innan vi begav oss hemåt. Nu ska vi packa det sista, jag ringde nyss och bokade taxi till flygplatsen. Den kommer kl 04.45! Gulp... Men det brukar ju gå bra, hellre så än att flyga sent på kvällen/natten. Jag ska förbereda en handbagageväska till Maja med lite roliga saker som hon kan leka med. Det brukar vara uppskattat under resor. Hon har tjatat om Grekland hela veckan "Jag vill åka till Grekland NU mamma!" och så har hon berättat att hon och pappa ska busa på planet. Själv hoppas jag kunna njuta av något trevligt magasin och kanske lite godis på flygresan?

En lite arg tjej med sin mamma. Hon har ett humör som heter duga kan jag lova, stark vilja och mycket energi. Jag i leggings från Indiska, klänning från H&M, linne från H&M, kofta från Primark, "mamma"-halsband från Kalassmycken och sis thailandsshopade shades. Maja har tisha som morfar shoppat i Saudiarabien och mjukosdress från Puma idag.

Min vackra lillasyster!

Maja roade sig med att "sminka" moster. Vääldigt kul, särskillt när det kom på näsan.

Packning pågår

Nu håller vi på att stoppa ner våra finaste sommarklänningar, svalaste linnen, färgladaste bikinis och baddräkter inför vår trip till Grekland. Tidigt, tidigt på söndag morgon åker vi (planet går 07:45 och incheckningen stänger 06:45 -gulp!). Ska bli så skönt att komma iväg. Särskillt nu när vi senaste veckan haft lite vanligt svenskt sommarväder med blåst, lite sol och regn. Var lite "orolig" i början av semestern att vi skulle tröttna på värmen men nu har vi fått längta lite igen. Hit åker vi en vecka för familjesemester. Ska bli kul att åka med Ving, har bara testat Apollo och Fritidsresor innan och Vings slogan är ju "bo bättre" - låter lovande!

Idag är det även kära Ts födelsedag så det ska vi förstås fira. Ska alldeles strax slå in presenterna och slänga in minikladdkakor i ugnen (på födelsedagsbarnets begäran förstås). Innan dess ska vi äta hemmagjorda hamburgare. Mums!

Attans

De där übersnygga stövlarna som jag skrev om tidigare är nu på rea i webbshoppen. För ca 400 kr! Tyvärr finns inte min storlek kvar, så synd. Tycker verkligen att de är de ultimata gummistövlarna. För parklek och långpromenader i höst. Kanske får jag tag i något likande i London?

Älskar detlajen med rosetten!

Ny favorit?

Blev alldeles extra förtjust i denna tjusiga picknickkorg, men jag har precis köpt en annan så det blev inget köp.

Igår åkte ni till Fjällbacka (ja, de flesta känner väl till orten efter Camilla Läckbergs romaner). Där var det turistkommers som hette duga. Kändes som Sandhamn i Sthlm kanske. Men det var ändå trevligt. Vi åt supergod pizza till lunch och sedan shoppade vi lite. Hittade fina temuggar med tillhörande kakfat i en liten butik. Precis innan vi skulle hem gick jag och Mamma in i en butik som hette Tom Joule. Det visade sig vara rena rama himmelriket. De hade fantastiska kläder, prylar och skor. Så fint med både pasteller och marin stil. Jag såg bland annat de snyggaste gummistövlarna jag någonsin sett i hela mitt liv, men de var lite dyra så de fick vara kvar. Kanske hittar jag dem när jag åker till London i höst. Förutom stövlarna var det 50% rabatt på hela butiken - we like! Mamma köpte två toppar och jaqg hittade en tunika, en kofta och ett par ballerinas.

Så söta flats i ljuvaste mintgrönt skinn. De hade kostat 999 kr men var nedsatta till 250 kr, vilket kap!

Kofta i 85% marinoull med fina detaljer som guldknappar och avig stickning. Perfekt för kyligare sommarkvällar och piggar upp hela hösten.

Joules clothing finns även som
webbshop. I Sverige finns de här.

Lata, sköna semesterdagar

Igår fick vi inte många knop gjorda. Vi åt gott, njöt av de få solstrålar som tittade fram och tog en liten tripp till Strömstad för att hitta gummistövlar till Maja. Hon har en liten plaskpool här på landet, den gillar hon. Särskillt att använda som källa till vatten för hennes vattenkanna. Den vattnar hon mycket och gärna med. Helst vill hon vattna på mig och frågar om jag behöver blöta ben, armar, mage, kund osv. Jag tackar nej och hon hittar en blomma att vattna istället. Och stengåängen, buskarna, trädäcket oc allt annat som ser lite "visset" ut. Idag verkar det inte lika varmt, men solen ska titta fram -det har man lovat. Vi får se vad vi hittar på, i eftermiddag kommer farfar som varit på en minisemester. Vi har lovat honom räkor till middag, mums!

Lite vätskepaus mellan vattningarna.

Jobbigt med vatten i ögonen.

Vatten är kul!

Min fina sommartjej!

Frukost a la Resö

Höjden av lyx är att åka iväg till bageriet här på ön en tidig morgon och välja ut färska frallor till frukost och kanelbullar till fikat (i vanliga fall dricker farfar och farmor elva-kaffe, men det blir nog lite tight idag). Just den här morgonen lyxade jag och mamma med en take away latte, mums. Väl hemma dukade jag upp denna härliga kicka-igång-dagen-måltid:

Naturell yoghurt med äpple, kanel och linfrön
Proviva Grapefrukt Litchi (så god, å bra för lilla maggen)
Hämtlatte
En halv fralla med ost och gurka
En halv fralla med apelsinmermelad (efterrätt)

Passade på att börja läsa semesterbok nr 2, Presidentens Fru, ska bli spännande, den har velat läsa länge.

Semesterlunk

Vi har tagit oss till västkusten för en veckas semester med min farmor och farfar. Mamma och pappa är också med. Vädret är inte alls lika medelhavsvarmt som i Stockholm, men det är bra för min gamla farmor som sitter i rullstol och inte orkar med värmen så bra. Vi fyller dagarna med små utflykter. Idag gick bilen till några fiskeläger (idylliskt låter det, men här är det värre kommers än på gran canaria - överpriser till tusen - men det har också sin charm). Det blev smarrig pizza till lunch och god glass till efterätt. En riktigt trevlig, om än ganska molnig dag här på "Bästkusten". VI passade på att stödja den lokala pensionärsföreningen och tog några lotter. Ingen vinst blev det, men Maja är förtjust i spänningen.

Spännande med lotter!

Idag har Maja t-shirt och jeans (bästa sorten, vi har haft dem i flera omgångar) från H&M och gympisar från Skopunkten. Jag har blus från Gina Tricot, jeans som jag lånat av mamma från Newhouse, skor från H&M och solisar från Åhléns.

Smestertjejer!

Nu vankas fisksoppa gjord på färsk fisk och färska skaldjur. Mums!

Balkongfrukost är fantastiskt!

När vi först flyttade hit var jag lite putt över att soltimmarna på vår balkong var mellan 05.00-08-30 på morgonen när det var högsommar - inge mer. Ok, jag är fortfarande inte helt förtjust i upplägget med morgonsol rakt in i sovrumet (sol i ögonen och VARMT) men en sak är toppen med vår balkong. Det är toppenmysigt att äta frukost där om mornarna och det är skönt med en sval(are) uteplats på eftermiddag-kväll. Särskillt nu de senaste dagarna, oj vad hett vi har haft det! Idag är det lite svalare, så skönt eftersom vi ska stanna större delen av dagen inomhus. Stackars Maja blev febrig igår och kräktes (andra gången på någon månad som hon får hög feber och kräks, innan dess har hon inte varit dålig på fyra månader). Mitt lilla knytt. Nu är hon dock på g igen, men vi tar det lungt idag. Kanske baka bullar?

Från igår morse. Lillan är mycket bestämd över hur frukosten ska intas. Nakenfis på balkongen, med kudde och tallrik i knät. Idag var hon inte så matglad, en halv rostmacka med smör och lite juice. Sen var det nog. Nåja, jag förstår henne - man är inte så matsugen när man varit dålig.

En bra första semesterdag

Älsklingsfian i plaskdammen i lekparken. Vattnet var iskallt, men ändå lite skönt (när känseln försvunnit) i 30 graders hetta!

Oj vad mysig den här dagen har varit. Jag och Maja firade första dagen på en fyra veckor lång (fem för Maja) semester med att gå ner till badstranden. Med oss hade vi Majas favoriter (varmkorv, uppskuren frukt och massa vatten). Vi hann njuta någon timme innan det började regna (!) Nåja, vid det laget var lillan ganska trött så hemma somnade både hon och jag som stockar. Så skönt! Eftermiddagen har spenderats i perken och på balkongen. God middag har vi ätit och njuter jag av en undanstökad lägenhet och en sessa som snart sussar.

Semester makes me happy!

En dag i skärgården

Lek i båten på lekplatsen

Idag tog vi båten vid elvasnåret för att spendera en dag på älskade Utö som vi besöker varje sommar. I vanliga fall brukar vi göra det runt älskade Duddas födelsedag och när hon gick bort i våras kände jag instinktivt att jag vill åka dit under den helg som skulle ha varit hennes födelsedagshelg. Det kändes bra i magen.

Vi har haft en toppendag med strålande sol (har nog fått lite färg) och god mat. Maja stromtrivdes och det var så skönt att bara vara ledig och umgås med T, Maja, mamma, pappa och sis.

I hamnen finns små bodar, varav en säljer underbara (och dyra) grejer från bland annat Mateus, Lexington och Ilse Jacobsen. Jag unnade mig en handtvål som doftar ljuvligt av lavendel från Durance. En liten sommarpresent! Hittade även supersöta "ballerina"-tofflor i rosa från Sheperd som jag måste köpa till mig och Maja i höst! Googlade fram att
Enlga har likadana, här ser ni en bild på dem.

Nu njuter jag av söndagskvällen i en varm lägenhet. Ska se en mysfilm på femman vid nio med Reese Witherspoon som heter Just like haven. Perfekt att somna till :-)

Shopping

Nedräkning till semestern

Bild på poolområdet lånad av Ving.

Imorgon är det exakt en vecka till S-E-M-E-S-T-E-R! Har nog aldrig suktat så mycket efter ledighet som nu, är totalt slutkörd och längtar efter lugn och ro. Upplägget är att jag och Maja är lediga i tre veckor, varav mittenveckan ska spenderas på västkusten med mina föräldrar och farföräldrar. Den fjärde och sista veckan (för mig) ansluter T och vi sätter oss på planet och åker till Rhodos! Var bokat in oss i en ganska stor Family-lägenhet på
Sunwing Resort Kalithea. Hotellet verkar supermysgt och väldigt barnvänligt - vilket är toppen för Maja. Vi kommer att få det så härligt med god mat, bad, glass, sol och lite shopping. Längtar redan till sista semesterveckan, hehe...

Har du varit på Rhodos eller rent av bott på Sunwng Resort där? Kom med alla tips!